Zima jest chyba najtrudniejszą porą roku dla kierowców. Oblodzone jezdnie, niskie temperatury, zaspy śnieżne, szybko zapadający zmrok są uciążliwe dla kierowców. Na szczęście jest wiele porad jak przygotować samochód i siebie do zimy. A co z dzieckiem podróżującym w foteliku, czy też wymaga przygotowania i szczególnego traktowania?
Zimą do standardowych ubrań dzieci dochodzą grube kurtki i kombinezony. Niestety zaburzają one dokładny obraz prawidłowego ułożenia pasów na dziecku oraz ich naciągnięcie, powodując tym samym obniżenie bezpieczeństwa małego pasażera podczas podróży w foteliku. Foteliki samochodowe mają za zadanie podnosić poziom bezpieczeństwa dziecka w samochodzie. Maksymalną ochronę powinno zapewniać m.in. poprawne „przypięcie” malucha do fotelika. Aby ten warunek został spełniony, pasy muszą prawidłowo przebiegać przez odpowiednie części ciała dziecka oraz być na tyle mocno naciągnięte, aby nie było zbędnego luzu. Zimowa odzież sprawia, że nie jest to łatwe, a podróżowanie w niej znacznie obniża komfort małego pasażera. W związku z tym przy długich trasach zaleca się zdejmowanie kurtek lub kombinezonów. Gdy do pokonania jest krótka trasa i zdjęcie kurtki nie jest możliwe trzeba zastosować się do poniższych reguł.

Gr 0 (0-13kg)

Należy przede wszystkim pamiętać o tym, że kiedy mamy zamontowany fotelik 0-13kg tyłem do kierunku jazdy, to pasy wewnętrzne barkowe fotelika powinny być ułożone najlepiej na wysokości linii ramion dziecka. Natomiast, gdy ustawienie takiej pozycji jest niemożliwe, to pasy barkowe powinny przechodzić lekko poniżej linii ramion dziecka. Często gruba kurta lub kombinezon zimowy powodują, że nie widzimy skąd wychodzi pas i na jakiej jest on wysokości. Warto wówczas dokładnie przyjrzeć się temu przed przypięciem dziecka w foteliku. Kolejny problem, jaki powoduje grube odzienie dziecka jest taki, że nie mamy pewności czy pasy są odpowiednio naciągnięte. Otóż pamiętajmy, by najpierw sprawdzić ułożenie pasów na maluchu (pas biodrowy powinien przechodzić przez biodra, a pas barkowy przez środek ramienia (barku) i to, czy nie jest on nigdzie poskręcany. Następnie należy naciągnąć pasy biodrowe, a później pasy barkowe. Pasy te powinny przylegać mocno do dziecka, bez żadnych luzów.

W fotelikach 0-13kg problem w pewnym stopniu można rozwiązać za pomocą używania śpiworów, które są wkładane do środka fotelika i mają specjalne otwory na przełożenie pasów wewnętrznych. Śpiworek powoduje lepszy obraz ułożenia pasów i ułatwia naciąganie ich. Dzięki temu dziecko nie musi być tak grubo ubrane do wyjazdu.

Gr I (9-18kg)

W fotelikach zamocowanych przodem do kierunku jazdy wyposażonych w pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa pasy barkowe fotelika powinny być na wysokości linii ramion dziecka lub przechodzić lekko powyżej tej linii. System naciągania pasów wewnętrznych jest identyczny jak w gr 0. To znaczy, że najpierw należy upewnić się, czy pasy są prawidłowo ułożone na dziecku (pas biodrowy przechodzi przez biodra, a pas barkowy przechodzi przez środek ramienia (barku), nie są nigdzie poskręcane. Następnie naciągnąć pasy biodrowe, a później pasy barkowe, tak by wyeliminować ewentualne luzy.

W przypadku fotelików z Grupy I (9-18kg) montowanych tyłem do kierunku jazdy zasady regulacji pasów są analogiczne jak w opisanej na początku Grupie 0 (0-13kg).

W przypadku zimowych okryć należy szczególnie mocno naciągnąć pasy bezpieczeństwa. Bowiem kurtka lub kombinezon powoduje zwiększenie objętości dziecka. Pas opiera się wówczas szybciej i może się wydawać, że jest już prawidłowo naciągnięty. Naciągniecie pasów na barkach i bioderkach można sprawdzić palcem, prawidłowo naciągnięty pas przylega maksymalnie do dziecka i nie ma możliwości wsunięcia palca między pas a dziecko.

Gr II-III (15-36kg)

W grupie z przedziału wagowego 15-36kg dziecko przypinane jest samochodowym pasem bezpieczeństwa. Tu pas barkowy powinien wychodzić najlepiej na wysokości linii ramion dziecka lub przechodzić lekko powyżej tejże linii. Ważne jest również odpowiednie naciągnięcie pasów, tak aby wyeliminować zbędny luz.

Eksperci seat.pl

Zapytaj eksperta seat.pl