Asystenci jazdy – czym są i jak działają?
Rozwój technologii pozwolił na wyposażenie współczesnych samochodów w nowoczesne elementy znacząco zwiększające bezpieczeństwo i komfort kierowcy. Auta zostały wyposażone w asystentów jazdy, czyli systemy ułatwiające jazdę w mieście i na trasach.
Asystenci jazdy wykorzystują mikrokamery, głowice radarowe, mapy GPS i czujniki, dzięki którym znacząco zwiększają świadomość sytuacyjną kierowcy na drodze.
W trakcie jazdy kierowca musi stale utrzymywać najwyższy poziom uwagi, a to często nie wystarcza, ze względu na ludzkie ograniczenia, zmęczenie, znużenie, sytuacje stresowe, niemożliwe do przewidzenia zachowanie się innych użytkowników drogi i ograniczenia fizyczne określonych elementów wyposażenia auta (np. lusterek bocznych, w których jest martwe pole).
Asystenci jazdy, tacy jak asystent jazdy w korku, znacząco ułatwiają poruszanie się po zatłoczonym mieście. Z kolei aktywny tempomat i asystent pasa ruchu wspierają kierowcę podczas jazdy poza miastem.
Jedną z najważniejszych cech asystentów jazdy jest autonomiczność działania – w razie potrzeby mogą samodzielnie zatrzymać auto, chroniąc kierowcę i pasażerów przed wypadkiem.
Asystent pasa ruchu – co to jest?
Asystent pasa ruchu to system, który przede wszystkim wykorzystuje kamerę zamontowaną za przednią szybą. Kamera obserwuje drogę przed samochodem, zwracając uwagę na linie namalowane na drodze i wyznaczające pas ruchu.
Kiedy kierowca zaczyna opuszczać pas ruchu bez włączenia kierunkowskazu, asystent pasa ruchu ostrzega go. Może to być ostrzeżenie dźwiękowe albo dodatkowo graficzne.
Nagłe opuszczenie pasa ruchu może spowodować zderzenie z pojazdem znajdującym się na sąsiednim pasie ruchu (jadącym w tę samą stronę) albo jadącym z naprzeciwka.
Asystent ruchu pomaga podczas jazdy po autostradzie i w trakcie poruszania się po mieście.
Zapoznaj się z nowoczesnymi udogodnieniami w zakresie bezpieczeństwa w modelu SEAT Leon 5d
Aktywny tempomat – jak działa?
Tempomat aktywny – co to? Aktywny tempomat to element wyposażenia auta, który zdecydowanie ułatwia jazdę na długich trasach, a także poruszanie się po mieście.
Kierowca samochodu ustawia prędkość, z jaką chciałby się poruszać, korzystając z manetki przy kierownicy. Auto samodzielnie, bez ingerencji kierowcy utrzymuje prędkość pojazdu.
W razie wykrycia niebezpieczeństwa (inne auto, pieszy, rowerzysta) samochód przygotowuje się do hamowania (zwiększa się ciśnienie płynu w układzie hamulcowym), a kierowca jest ostrzegany o niebezpieczeństwie. Jeśli kierowca nie zareaguje, auto zatrzyma się samodzielnie. Tempomat aktywny wykorzystuje dwie głowice radarowe do obserwacji tego, co znajduje się przed samochodem. Działanie tempomatu jest ściśle powiązane z działaniem systemu Front Assist.
Dowiedz się, jakie nowoczesne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo jazdy znajdziesz teraz w modelu SEAT Ibiza.
Asystent martwego pola
Każde lusterko boczne ma tak zwane martwe pole. Przez to w trakcie wyprzedzania na sąsiadującym pasie może pojawić się inne auto – i przez to, że nie zostanie przez kierowcę zauważone, dojdzie do wypadku podczas zmiany pasa.
Asystent martwego pola (czujnik martwego pola) wykorzystuje kamery, które monitorują przestrzeń po bokach samochodu.
Kiedy kierowca rozpoczyna manewr wyprzedzania albo zmiany pasa, asystent martwego pola monitoruje, czy jakiś pojazd nie znajduje się w martwym polu lusterek. Jeśli tak jest, asystent ostrzega kierowcę o niebezpieczeństwie. Może to być ostrzeżenie dźwiękowe, lampka ostrzegawcza, szarpnięcie kierownicą albo połączone rodzaje ostrzeżeń.
Te i inne innowacje gwarantujące większe bezpieczeństwo jazdy znajdziesz w modelu SEAT Leon 5d
System front i pre-crash assist
System Front Assist to wyjątkowy system chroniący samochód przed wypadkiem. Wykorzystuje on głowice radarowe, z których korzysta także aktywny tempomat. W razie wykrycia niebezpieczeństwa przed samochodem (i związanego z nim zagrożenia, że dojdzie do wypadku), system najpierw ostrzega kierowcę (np. szarpnięciem lub sygnałem dźwiękowym) i przygotowuje auto do hamowania (między innymi zwiększając ciśnienie płynu hamulcowego i zmniejszając odległość pomiędzy klockami a tarczami). Jeśli kierowca w porę nie zahamuje auta, system zrobi to automatycznie.
Niestety w trakcie jazdy z dużą prędkością na hamowanie automatyczne może być już za późno. Wtedy do akcji wkracza kolejny system. Pre-crash assist przygotowuje auto do nieuchronnego wypadku, aby zminimalizować jego skutki. Uruchamia tylne światła awaryjne świecące z dużą częstotliwością (aby ostrzec innych kierowców), napina pasy bezpieczeństwa, a także automatycznie zamyka okna i dach panoramiczny.
Takie rozwiązanie wykorzystywane są m.in. w modelu SUV SEAT Tarraco
Asystent jazdy w korku
Asystent jazdy w korku wykorzystuje rozwiązania techniczne, z których korzysta między innymi aktywny tempomat oraz asystent zmiany pasa ruchu. Asystent jazdy w korku monitoruje odległość od poprzedzającego auta. Kierowca może sam ustawić prędkość, z jaką auto ma się poruszać (np. 30 km/h). Samochód samodzielnie utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego auta, samodzielnie rusza i samodzielnie się zatrzymuje, jeśli zrobi to pojazd poprzedzający. Auto jest nadal stale kontrolowane przez kierowcę i wymaga jego uwagi (np. pojazd ostrzega o braku rąk kierowcy na kierownicy). Jednak system zdecydowanie ułatwia podróżowanie w korku.
Asystenta podróży z asystentem jazdy w korku znajdziesz m.in. w nowym modelu SEAT Ateca.