W miastach żyje coraz więcej ludzi, lecz mimo rosnącej populacji mieszkańcy nie chcą rezygnować z własnego środka transportu. Wychodząc naprzeciw potrzebom i wyzwaniom niskoemisyjnej przyszłości, SEAT prezentuje pierwszy w pełni elektryczny model el-Born. Innowacyjny samochód hiszpańskiej marki łączy w sobie kluczowe rozwiązania i technologie, które będą przyszłością motoryzacji: napęd elektryczny, system autonomicznej jazdy, potrzeby shared-mobility oraz łączność z siecią.
Moc, z której chce się korzystać.
SEAT el-Born to pierwszy w 100% elektryczny pojazd zbudowany na platformie MEB zaprojektowanej przez Volkswagena. Samochód przyjął nazwę jednej z najbardziej ikonicznych dzielnic Barcelony, która stała się źródłem inspiracji dla projektantów i inżynierów z SEAT-a. Projekt el-Born – auta o sportowym charakterze, naszpikowanego najnowocześniejszą technologią – narodził się i został rozwinięty w stolicy Katalonii. Produkcja seryjna rozpocznie się w 2020 roku w niemieckim Zwickau.
SEAT el-Born rewolucjonizuje branżę motoryzacyjną, zapewniając niespotykane wcześniej osiągi, które wychodzą naprzeciw wymogom i potrzebom współczesnego kierowcy. Sercem pojazdu jest 204-konny silnik elektryczny zasilany zestawem akumulatorów o wydajności 62 kWh. Dzięki tym parametrom, zasięg el-Born wydłuża się do 420 km (wg WLTP), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy. Z kolei specjalnie zaprojektowana ładowarka pozwala na naładowanie akumulatorów do 80% w 47 minut. Połączenie dynamiczności z praktycznymi rozwiązaniami to znak rozpoznawczy SEAT-a.
– Mobilność podlega ciągłym zmianom, a wraz z nią ewoluują nasze samochody. SEAT stoi na czele tych zmian. Koncepcyjny el-Born wyraża filozofię projektowania marki oraz wdraża rozwiązania technologiczne, które pomogą zmierzyć się z wyzwaniami przyszłości – stwierdził Luca de Meo, prezes SEAT-a.
Zaprojektowany do jazdy
SEAT el-Born został zaprojektowany dla wyjątkowych wrażeń z jazdy. Elektryczny napęd rozdziela moc na cztery koła, co przekłada się na bardziej dynamiczną i energiczną jazdę. Imponujący zasięg nie byłby możliwy bez odpowiedniej aerodynamiki pojazdu. Osiągnięto ją m.in. dzięki przeniesieniu niżej wlotów powietrza chłodzących akumulatory czy wpasowaniu logo SEAT w karoserię samochodu. Efektywny przepływ powietrza umożliwiają również wloty zaprojektowane przy nadkolu, które dodatkowo zapewniają chłodzenie klocków hamulcowych. Samochód wyposażono w podwójny spoiler, który podkreśla dynamiczny charakter auta. Dzięki tym rozwiązaniom SEAT el-Born zachowuje lekkość linii nadwozia oraz wysoką wydajność jazdy.
Przestronne wnętrze
– El-Born pokazuje jak SEAT potrafi wykorzystać swój pełen emocji styl projektowania w nowej rzeczywistości pojazdów na prąd. Zespół projektowy bardzo poważnie podszedł do wyzwania, by nasz pierwszy w pełni elektryczny samochód był atrakcyjny wizualnie. Wierzę, że prowadzenie pojazdów elektrycznych może wywoływać emocje, dawać frajdę – mówił Alejandro Mesonero-Romanos, dyrektor ds. designu SEAT-a.
Wykorzystanie ogniw elektrycznych zamiast klasycznego silnika umożliwiło maksymalizację przestrzeni pasażerskiej. We wnętrzu el-Born dominują opływowe kształty, które nadają lekkości i podkreślają technologiczne zaawansowanie pojazdu. Po środku deski rozdzielczej zaprojektowano cyfrowy kokpit z 10-calowym ekranem z dostępem do sieci, informacji oraz multimediów. Wysoki komfort jazdy zapewniają wygodne fotele kubełkowe dla wszystkich pasażerów oraz dodatkowo wygospodarowana przestrzeń na bagaże. By zrozumieć różnicę w jakości z podróżowania, wystarczy wspomnieć, że między przednimi siedzeniami spokojnie zmieści się dodatkowa torba.
Drugi poziom jazdy autonomicznej
Wraz ze wzrostem ruchu na drogach pojawia się coraz większa potrzeba, by samochód przejmował od kierowcy część obowiązków. By zmniejszyć presję towarzyszącą współczesnemu stylowi życia, SEAT el-Born wyposażony jest w łączność i najnowcześniejsze rozwiązania stosowane w autonomicznych pojazdach. W samochodzie wprowadzono drugi poziom jazdy autonomicznej, który pozwala na częściową automatyzację manewrów i przejęcie kontroli podczas kierowania, przyspieszania i zwalniania. Auto wyposażone jest równieżw asystenta parkowania Intelligent Park Assist. Innowacyjne rozwiązania potwierdzają, że SEAT el-Born jest samochodem koncepcyjnym uosabiającym przyszłość jazdy. SEAT el-Born będzie można zobaczyć podczas tegorocznego International Motor Show w Genewie.
SEAT jest jedyną firmą z sektora motoryzacyjnego, która projektuje, rozwija i produkuje samochody w Hiszpanii. SEAT, będący częścią Grupy Volkswagen, to międzynarodowy koncern z siedzibą w Martorell koło Barcelony, eksportujący około 80% swojej produkcji do ponad 75 krajów. W 2018 roku SEAT osiągnął ogólnoświatową sprzedaż na poziomie 517 600 pojazdów, co stanowi najwyższy wynik w ciągu 68 lat jego istnienia.
Grupa SEAT zatrudnia ponad 15 000 wykwalifikowanych pracowników w trzech zakładach produkcyjnych w Barcelonie: Zona Franca, El Prat de Llobregat i Martorell, gdzie powstają między innymi niezwykle popularne modele Ibiza, Leon i Arona. Ponadto firma produkuje modele Ateca i Toledo w Republice Czeskiej, model Alhambra w Portugalii, model Tarraco w Niemczech oraz model Mii na Słowacji.
Międzynarodowy koncern ma swoje Centrum Techniczne, które działa jako centrum wiedzy, skupiając 1000 inżynierów, będących siłą napędową innowacji dla tego największego hiszpańskiego inwestora przemysłowego stawiającego na badania i rozwój. SEAT stosuje już w swoich pojazdach najnowszą technologię łączności i jest obecnie zaangażowany w globalny proces digitalizacji firmy w celu promowania mobilności przyszłości.