Samochody z napędem 4x4
Spis treści:
Auta 4x4 – napęd na 4 koła
Od kilkunastu lat serca Europejczyków podbijają samochody typu SUV. Wygodne, komfortowe, nowoczesne i równocześnie oszczędne auta można dostosować do jazdy po drogach gorszej jakości, a także zapewnić im większy poziom bezpieczeństwa zimą. Wystarczy wybrać wersję, która ma na wyposażeniu napęd 4x4.
Przez lata samochody 4x4 generowały większe zużycie paliwa, przez co były niedostępne dla wielu kierowców. Napęd 4x4 mógł być załączany ręcznie (najczęściej za pomocą specjalnej dźwigni zamontowanej obok dźwigni zmiany biegów) albo elektronicznie, po naciśnięciu specjalnego przycisku. Produkowano także auta, które miały stały napęd 4x4. Nie można było go wyłączyć.
W ostatnich latach wprowadzono nowoczesne rozwiązania (przeznaczone przede wszystkim dla pojazdów typu SUV), pozwalające na korzystanie z zalet napędu 4x4 oraz znaczące oszczędności w zużyciu paliwa. Napęd 4x4 załącza się automatycznie – i tylko wtedy, gdy jest potrzebny. Niepotrzebna jest ingerencja ze strony kierowcy, który może koncentrować się na prowadzeniu samochodu.
Napęd 4x4 stosuje się w samochodach SUV, pickupach, autach terenowych, limuzynach klas wyższych, a także w samochodach sportowych.
Jak działa napęd 4x4 w samochodach?
W standardowym, współczesnym samochodzie silnik przekazuje moc do skrzyni biegów. Ta z kolei, za pośrednictwem półosi napędowych, napędza koła przedniej osi. W samochodach z tylnym napędem moc jest przekazywana ze skrzyni biegów za pośrednictwem wału napędowego na tylną oś auta.
A jak to wygląda w przypadku samochodów z napędem 4x4?
- W samochodach ze stałym napędem 4x4 moc silnika jest przekazywana do skrzyni biegów, dalej do skrzyni rozdzielczej, a stamtąd za pomocą wałów napędowych na przednią i tylną oś auta.
- W typowych pickupach napęd 4x4 przekazywany jest standardowo na tylną oś. W razie potrzeby dołączany jest napęd na przednią oś.
- We współczesnych SUV-ach i limuzynach, napęd jest przekazywany standardowo na przednią oś. W razie potrzeby dołączany jest napęd na tylną oś.
- Możliwe są też inne rozwiązania, zależnie od producenta. Np. stały albo zmienny rozdział mocy silnika pomiędzy przednią a tylną oś pojazdu.
Obecnie stosuje się trzy rozwiązania techniczne.
- Stały napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym. Stosowany jest najczęściej w limuzynach oraz autach terenowych. W tym przypadku koła przedniej i tylnej osi są napędzane przez cały czas. W niektórych autach stosuje się tylko różny rozdział mocy na poszczególne osie. To najbardziej paliwożerne rozwiązanie, ale pozwalające na jazdę w terenie (w autach z blokadą mechanizmu różnicowego).
- Napęd 4x4 dołączany ręcznie, za pomocą dźwigni albo przycisku. Pozwala na dołączenie, w razie potrzeby, napędu na przednią albo tylną oś.
- Napęd 4x4 dołączany automatycznie. Stosowany obecnie w samochodach typu SUV oraz crossover wiodących producentów. Napęd przekazywany jest na przednią oś auta. W razie wykrycia poślizgu przez systemy elektroniczne automatycznie i błyskawicznie załączany jest napęd na tylną oś. To rozwiązanie, które bardzo poprawia bezpieczeństwo jazdy, zwiększa dzielność terenową i równocześnie nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa. Przykładem może być układ 4Drive opracowany przez inżynierów Volkswagena i stosowany w samochodach marki SEAT.
Napęd na 4 koła – czy warto?
Napęd 4x4, na przykład napęd 4Drive, pozwala na uzyskanie lepszego przyspieszenia, lepszej przyczepności na każdej drodze (także na śliskich i lekko oblodzonych drogach), pozwala uniknąć poślizgu, zwiększa dzielność auta na drogach szutrowych, górskich i piaszczystych.
Jakie auto 4x4 wybrać?
Idealnym rozwiązaniem dla jest SUV z napędem 4x4. Samochody typu SUV cechują się świetną funkcjonalnością, są komfortowe, wygodne i oferują dużo przestrzeni we wnętrzu. Nowoczesne SUV-y są wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa, a także w systemy zwiększające świadomość sytuacyjną kierowcy oraz komfort jazdy kierowcy i pasażerów.
Wybór samochodu rodzinnego z napędem 4x4 to świetne rozwiązanie dla tych, którzy lubią wspólne wycieczki po drogach gorszej jakości, albo po prostu lubią wyprawy w górskie tereny.
SEAT Ateca – miejski SUV 4x4
SEAT Ateca to kompaktowy SUV, świetny do miasta i do dalszych podróży. To nowoczesne auto jest idealne dla kogoś, kto na co dzień mieszka i pracuje w mieście, a w weekendy lubi wybrać się na wycieczkę poza miasto.
SEAT Tarraco – rodzinny SUV 4x4
SEAT Tarraco to nowoczesny, duży, rodzinny SUV, który może (w określonych wersjach) zabrać na pokład nawet 7 osób. Komfortowy samochód jest świetny do eksploatacji na co dzień i do dalekich wyjazdów. Pomimo dużych rozmiarów auto jest oszczędne dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników SEAT-a.
Finansowanie samochódu z napędem 4x4
Kiedy zdecydujesz się na wybór auta z napędem 4x4 z oferty SEAT-a, możesz również skorzystać z atrakcyjnego i elastycznego finansowania. Dostępne rozwiązania, to kredyt KLASYCZNY, kredyt JAK ABONAMENT, leasing KLASYCZNY, leasing JAK ABONAMENT oraz NAJEM długoterminowy dla firm lub dla klientów indywidualnych. Każde z tych rozwiązań kierowane jest do nieco innego klienta, a wybór odpowiedniej opcji ułatwiają kalkulatory finansowe. Poniżej przybliżamy poszczególne z dostępnych rozwiązań.
Kredyt samochodowy
Oferta kredytowa skierowana jest do klientów indywidualnych. W przypadku formuły KLASYCZNEJ (RRSO 9,10%*), możesz dzięki niej na preferencyjnych warunkach wejść w posiadanie auta, rozkładając spłatę jego wartości na wybrany okres od 1 do 5 lat. Wysokość wkładu początkowego może wynosić od 0 do 50% wartości samochodu. Po zakończeniu umowy i spłaceniu ostatniej raty, możesz dowolnie dysponować samochodem.
Jeżeli szukasz oferty z niską miesięczną ratą, możesz wybrać kredyt JAK ABONAMENT (RRSO 10,86%*), w ramach którego nie musisz spłacać całkowitej wartości samochodu w czasie trwania umowy – spłacasz tylko szacowany spadek wartości pojazdu. Dopiero pod koniec okresu finansowania podejmujesz decyzję o ewentualnej spłacie pozostałej kwoty i wykupie samochodu. Możesz jednak zdecydować się na jego zwrot, co pozwala już pod 3 lub 4 latach zmienić auto na nowe.
Leasing samochodowy
Na podobnych zasadach, jak powyżej opisane dla kredytu funkcjonują rozwiązania dla firm czyli leasing KLASYCZNY oraz leasing JAK ABONAMENT. W przypadku leasingu KLASYCZNEGO główne różnice to możliwy do wyboru okres finansowania (minimum 2 lata) i wysokość maksymalnej opłaty na początku umowy (do 45% wartości pojazdu). W przypadku leasingu JAK ABONAMENT główna różnica względem kredytu, to sposób zakończenia umowy w przypadku podjęcia decyzji o wykupie – w leasingu spłata jest jednorazowa, zaś w kredycie możesz rozłożyć ją na raty.
NAJEM długoterminowy
Klienci, którzy chcą przede wszystkim korzystać z nowego samochodu, mogą skorzystać z NAJMU długoterminowego. Jest to rozwiązanie, w ramach którego w jednej stałej miesięcznej opłacie uwzględnione są już np. ubezpieczenie, pakiet serwisowy, przeglądy techniczne, assistance, wsparcie w likwidacji szkód i auto zastępcze. To bardzo komfortowe i dogodne finansowanie, które cieszy się rosnącym zainteresowaniem tak klientów indywidualnych, jak i firm.