Samochód elektryczny typu SUV to coraz częstszy widok w salonach samochodowych. SUV elektryczny łączy w sobie typową dla tej klasy aut wygodę i dzielność na drogach niskiej jakości, uzupełniając ją o zalety napędu w stu procentach elektrycznego. SUV elektryczny 4x4 zaskakuje także bardzo dużą ilością miejsca we wnętrzu kabiny oraz świetnym prowadzeniem.
A to nie wszystkie zalety tego typu aut.
SUV elektryczny - po czym go poznać?
Czym różni się SUV elektryczny 4x4 od standardowego SUV-a z napędem spalinowym?
Auto elektryczne typu SUV, tak samo jak jego spalinowy odpowiednik, ma napęd na obie osie (dołączany automatycznie w razie potrzeby), wyższy prześwit, przestronne wnętrze, aluminiowe osłony podwozia i stylistyczne dodatki, przybliżające jego wygląd do samochodów terenowych.
Jak rozpoznać, że mamy do czynienia z SUV-em z napędem elektrycznym?
- SUV elektryczny ma płaską podłogę. W samochodzie spalinowym pod podłogą auta (pod płytą podłogową) montowane (zawieszane) są elementy układu wydechowego, takie jak katalizator, filtr cząstek stałych, filtr SCR w dieslach, rury wydechowe, tłumik itd. SUV elektryczny nie ma układu wydechowego. W samochodach z napędem spalinowym pod podłogą, w tylnej części auta, montowany jest zbiornik paliwa. SUV elektryczny go nie potrzebuje.W SUV z napędem 4x4, z silnikami spalinowymi, pod autem znajdują się wały napędowe, tylne mosty, dyferencjały oraz skrzynia rozdzielcza, skrzynia kątowe, sprzęgło Haldex i inne elementy, zależne od zastosowanej konstrukcji pojazdu. W SUV-ie z napędem elektrycznym napęd 4x4 jest realizowany w inny sposób i nie ma potrzeby montowania takich elementów.
- SUV elektryczny ma płaską podłogę także pod przednią maską. W SUV-ie z napędem spalinowym pod podłogą przedniej części auta znajdują się elementy dolnej części silnika (miska olejowa) i chłodnica. W SUV-ie elektrycznym silnik (silniki) jest niewielki, a układ chłodzenia ma mniejsze wymiary.
- SUV elektryczny ma mniejsze wloty powietrza z przodu. Może w ogóle nie potrzebować standardowej atrapy chłodnicy. Wystarczają niewielkie wloty powietrza, wykorzystywane przez układ chłodzenia.
- W aucie nie ma wlewu paliwa. Zamiast niego jest gniazdko ładowania, które może być zamontowane w różnych miejscach.
- We wnętrzu samochodu jest niewielka dźwignia zmiany biegów, która służy jedynie do wyboru kierunku jazdy (przód/tył) i pozycji parkowania.
- Na desce rozdzielczej (zazwyczaj wyświetlaczu LED) nie ma obrotomierza i klasycznych wskaźników poziomu paliwa. Jest za to wskaźnik poziomu naładowania baterii i obliczany przez komputer zasięg, jaki jeszcze można pokonać.
- We wnętrzu auta jest płaska podłoga i bardzo dużo miejsca. To zasługa tego, że napęd elektryczny ma niewielkie rozmiary.
Elektryczny SUV - zasięg
Zasięg samochodu to jeden z najważniejszych parametrów przy zakupie elektrycznego SUV-a (i auta elektrycznego w ogóle).
Zasięg samochodu zależny jest od wielkości baterii litowo-jonowej oraz wielkości samochodu i jego parametrów (moc silnika).
W przypadku samochodów elektrycznych uruchomienie napędu 4x4 (a zatem dodatkowego silnika napędzającego tylną oś), a także każdego innego elementu wyposażenia auta (ogrzewania, klimatyzacji, audio) zwiększa zużycie energii. Tak samo jak szybka jazda (im szybciej, tym większe zużycie energii).
Dlatego przy zakupie elektrycznego SUV trzeba wziąć pod uwagę nie tylko zasięg, ale także zużycie energii.
Przykładowe zużycie energii w typowym SUV-ie wynosi od 15 kWh/100 km w trybie miejskim do 30/35 kWh/100 km w trybie terenowym albo autostradowym.
Bateria o pojemności 40 kWh zapewnia ok. 200 km zasięgu.
Bateria o pojemności 60–70 kWh zapewnia ok. 300–400 km zasięgu.
Baterię samochodu można ładować na kilka sposobów.
- Korzystając z domowego gniazdka 230 V – ładowanie trwa do kilkudziesięciu godzin.
- Korzystając z domowej ładowarki typu wallbox (wymaga zasilania z tzw. siły) – ładowanie trwa do kilkunastu godzin.
- Korzystając ze stacji szybkiego ładowania o dużej mocy – przy wyborze ładowania DC (prądem stałym) ładowanie do 80 proc. pojemności baterii trwa do 40 minut.
Siła z napędem elektrycznym - Moc
Kupując SUV z napędem elektrycznym, należy zwrócić uwagę na moc silnika, rodzaj napędu (na jedną oś, dołączany na tylną oś, stały na obie osie) i moment obrotowy.
Stały napęd 4x4 zapewni najlepsze właściwości trakcyjne, nie tylko na drogach niskiej jakości. Ale za to auto będzie zużywać więcej energii.
Dołączany napęd 4x4 będzie oszczędniejszy.
Im większa moc silnika, tym lepsze przyspieszenie i większe zdolności jazdy po drogach gorszej jakości. Jednak cena auta będzie wyższa, a zużycie energii – większe.
Samochody elektryczne charakteryzują się bardzo wysokim momentem obrotowym, który przyrasta liniowo (w samochodach spalinowych skokowo, co pewien zakres obrotów). To sprawia, że auto ma świetne przyspieszenie na drogach i łatwiej wyjeżdża z nierówności podczas jazdy po drogach gorszej jakości.
Zalety elektrycznego SUV-a
Elektryczny SUV może mieć bardzo wiele zalet. Wśród nich można wymienić:
- nowoczesne wyposażenie multimedialne;
- w pełni elektroniczną deskę rozdzielczą, z wyświetlaczami LED (monitorami) oraz panelami dotykowymi do sterowania wyposażeniem pojazdu;
- bardzo dużą ilość przestrzeni we wnętrzu samochodu na skutek braku wałów napędowych;
- świetną reakcję na ruchy kierownicą dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości. Dzieje się tak dlatego, że auto ma baterię litowo-jonową ułożoną płasko pod kabiną pasażerską;
- napęd o bardzo dużej mocy i zaskakującym momencie obrotowym;
- możliwość korzystania ze stałego napędu 4x4, bez obaw o wysokie koszty paliwa;
- niskie zużycie energii;
- samochód nie emituje zanieczyszczeń i jest cichy.
Wady SUV-a z napędem elektrycznym
SUV z napędem elektrycznym ma też kilka wad:
- wysoka cena zakupu;
- niezbyt szeroka sieć stacji ładowania;
- wysoki koszt ładowania, jeśli trzeba korzystać z szybkich ładowarek;
- konieczność dostosowania się kierowcy do specyfiki auta i do tego, że zasięg zmniejsza się przy wyższym obciążeniu napędu i uruchamianiu dodatkowych odbiorników energii.
- konieczność korzystania ze specjalistycznego serwisu.
Jaki SUV elektryczny wybrać w 2022 roku?
W salonach samochodowych można znaleźć elektryczne SUV-y reprezentujące segment C (kompaktowy), D (klasy średniej wyższej) i E (luksusowe), produkowane w Europie, Japonii, Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych. Auta mają stały albo dołączany napęd na 4 koła.
Wybierając samochód, warto zwrócić uwagę na pojemność baterii, moc napędu oraz zużycie energii w różnych sytuacjach (miasto, trasa, teren).
Spalanie auta z silnikiem hybrydowym
Zużycie paliwa w samochodzie z silnikiem hybrydowym typu plug-in jest bardzo niskie.
- Podczas jazdy po mieście auto zużywa tylko energię elektryczną z baterii. Bateria może być dodatkowo doładowywana energią odzyskaną z hamowania (tzw. hamowanie rekuperacyjne).
- W trakcie jazdy po trasie pojazd korzysta ze standardowego, oszczędnego silnika, najczęściej turbodoładowanego z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Niskie koszty eksploatacji auta z silnikiem hybrydowym sprawiają, że to idealny pojazd do eksploatacji mieszanej (połowa tras po mieście, połowa poza miastem) albo w głównej mierze eksploatacji miejskiej.
Auto z napędem hybrydowym świetnie nadaje się także na pojazd do pracy, dla małej firmy, przedstawiciela handlowego, taksówkarza, dostawczy itd. Korzystanie tylko z napędu elektrycznego w mieście znacząco obniża koszty eksploatacji, a dodatkowo umożliwia wjeżdżanie do centrów, zielonych stref i niekiedy także darmowe parkowanie.
Zalety silnika hybrydowego
Najważniejsze zalety silnika hybrydowego to:
- Brak zużycia paliwa w trakcie jazdy po mieście.
- Możliwość parkowania i wjeżdżania do centrów miast i tzw. zielonych stref.
- Możliwość korzystania z cichego napędu elektrycznego w mieście.
- Duży zasięg poza miastem zapewniany przez zbiornik paliwa.
- Możliwość ładowania baterii ze standardowego gniazdka 230V.
- Korzystanie z komfortowej automatycznej skrzyni biegów CVT w trakcie jazdy po mieście i poza nim.
- Połączenie zalet napędu spalinowego i napędu elektrycznego w jednym samochodzie.
Wady silnika hybrydowego
Auta tego typu wymagają korzystania ze specjalistycznego serwisu mającego sprzęt i odpowiednie stanowiska do obsługi pojazdów elektrycznych i hybrydowych (uprawnienia do pracy z prądem 1kV).
Skrzynia biegów CVT i inne podzespoły wymagają regularnego serwisowania.
Samochód z silnikiem hybrydowym – czy warto?
Silnik hybrydowy typu plug-in to bardzo nowoczesne rozwiązanie. Właściciel takiego auta może korzystać z zalet napędu elektrycznego i hybrydowego w jednym samochodzie.