Silnik hybrydowy
Co to znaczy silnik hybrydowy? To popularne określenie napędu hybrydowego będącego połączeniem silnika spalinowego i elektrycznego. Obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem, montowanym w coraz większej ilości aut, jest silnik hybrydowy plug-in. Docenia go coraz więcej kierowców, ponieważ auto hybrydowe plug-in jest wyjątkowo oszczędne. A to nie jedyna jego zaleta.
Silnik hybrydowy – co to jest?
Silnik hybrydowy to układ napędowy, montowany w samochodzie, który składa się z następujących podzespołów:
- Silnika spalinowego wraz z osprzętem. Może to być turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa i o niewielkiej pojemności (np. 3-cylindrowy silnik o pojemności 1–1,2 litra) albo wolnossąca jednostka napędowa o większej pojemności (1,5–1,8 litra).
- Silnika elektrycznego, najczęściej zasilanego prądem przemiennym o dużym napięciu (360–600 V).
- Baterii litowo-jonowej będącej źródłem zasilania dla silnika elektrycznego. Od pojemności baterii zależy zasięg, jaki auto może pokonywać wyłącznie w trybie elektrycznym.
Dlaczego plug-in? Bateria ma możliwość ładowania ze standardowego gniazdka prądu 230 V za pomocą specjalnego przewodu. - Automatycznej, bezstopniowej skrzyni biegów CVT (o nieskończonej liczbie przełożeń).
Całość jest oczywiście kontrolowana przez rozbudowany sterownik.
Zasady działania silnika hybrydowego
Jaka jest zasada działania silnika hybrydowego? W trakcie jazdy po mieście z prędkością do 50 km/h źródłem napędu jest silnik elektryczny zasilany z baterii litowo-jonowej. Zasięg silnika zależy od pojemności baterii. Standardowo zasięg wynosi do 50–70 kilometrów.
Jest to tak zwany tryb całkowicie elektryczny.
W niektórych autach silnik spalinowy może napędzać prądnicę, aby naładować w ciągu kilku minut baterię litowo-jonową, co pozwoli kontynuować jazdę na napędzie elektrycznym.
Poza miastem, przy jeździe z większymi prędkościami, źródłem napędu jest silnik spalinowy.
Jest to tak zwany tryb spalinowy.
Napęd na koła przekazywany jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów CVT.
Silnik hybrydowy – jakie paliwo?
Do zasilania silnika benzynowego stosuje się standardowe paliwo E95 lub E98.
Baterię litowo-jonową można ładować ze standardowego gniazdka 230 V albo z ładowarki ściennej, tzw. wallbox.
Silnik hybrydowy plug-in
Silnik hybrydowy plug-in to opisana wcześniej konstrukcja z możliwością ładowania baterii z gniazdka domowego 230 V albo z ładowarki ściennej.
To rozwinięcie konstrukcji tzw. klasycznej hybrydy. Silnik hybrydowy plug-in łączy w sobie idealnie zalety miejskiego samochodu elektrycznego i standardowego auta do dalekich podróży poza miastem. Dzięki temu kierowca może wykorzystywać zalety obydwu napędów w odpowiednim środowisku.
Klasyczna hybryda pozbawiona jest możliwości ładowania baterii z gniazdka. Tymczasem ta możliwość sprawia, że kierowca przez kilka dni może w ogóle nie tankować paliwa, jeśli stale jeździ tylko po mieście. Silnik spalinowy nie zużywa się podczas jazdy na krótkich trasach. Poza tym jazda na krótkich trasach generuje najwyższe zużycie paliwa w jednostce napędowej.
Jednymi z najciekawszych samochodów z silnikami hybrydowymi na rynku są:
- nowoczesny, rodzinny SUV SEAT Tarraco e-Hybrid,
- nowoczesne, rodzinne kombi SEAT Sportstourer e-Hybrid.
Zachęcamy do zapoznania się ze specyfikacją techniczną tych aut, które urzekają wyglądem zewnętrznym oraz mogą pochwalić się długą listą wyposażenia. Napęd hybrydowy w ich przypadku zapewnia wyjątkowo niskie spalanie, które przekłada się na bardzo niskie koszty utrzymania aut. Dopracowana technologia napędów hybrydowych została opracowana przez inżynierów grupy Volkswagen.
Spalanie auta z silnikiem hybrydowym
Zużycie paliwa w samochodzie z silnikiem hybrydowym typu plug-in jest bardzo niskie.
- Podczas jazdy po mieście auto zużywa tylko energię elektryczną z baterii. Bateria może być dodatkowo doładowywana energią odzyskaną z hamowania (tzw. hamowanie rekuperacyjne).
- W trakcie jazdy po trasie pojazd korzysta ze standardowego, oszczędnego silnika, najczęściej turbodoładowanego z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Niskie koszty eksploatacji auta z silnikiem hybrydowym sprawiają, że to idealny pojazd do eksploatacji mieszanej (połowa tras po mieście, połowa poza miastem) albo w głównej mierze eksploatacji miejskiej.
Auto z napędem hybrydowym świetnie nadaje się także na pojazd do pracy, dla małej firmy, przedstawiciela handlowego, taksówkarza, dostawczy itd. Korzystanie tylko z napędu elektrycznego w mieście znacząco obniża koszty eksploatacji, a dodatkowo umożliwia wjeżdżanie do centrów, zielonych stref i niekiedy także darmowe parkowanie.
Zalety silnika hybrydowego
Najważniejsze zalety silnika hybrydowego to:
- Brak zużycia paliwa w trakcie jazdy po mieście.
- Możliwość parkowania i wjeżdżania do centrów miast i tzw. zielonych stref.
- Możliwość korzystania z cichego napędu elektrycznego w mieście.
- Duży zasięg poza miastem zapewniany przez zbiornik paliwa.
- Możliwość ładowania baterii ze standardowego gniazdka 230V.
- Korzystanie z komfortowej automatycznej skrzyni biegów CVT w trakcie jazdy po mieście i poza nim.
- Połączenie zalet napędu spalinowego i napędu elektrycznego w jednym samochodzie.
Wady silnika hybrydowego
Auta tego typu wymagają korzystania ze specjalistycznego serwisu mającego sprzęt i odpowiednie stanowiska do obsługi pojazdów elektrycznych i hybrydowych (uprawnienia do pracy z prądem 1kV).
Skrzynia biegów CVT i inne podzespoły wymagają regularnego serwisowania.
Samochód z silnikiem hybrydowym – czy warto?
Silnik hybrydowy typu plug-in to bardzo nowoczesne rozwiązanie. Właściciel takiego auta może korzystać z zalet napędu elektrycznego i hybrydowego w jednym samochodzie.