Elektroniczne elementy samochodu obejmują z czasem coraz więcej funkcji. Konwencjonalne techniki okablowania z długimi liniami nie radzą sobie już z tą wymianą informacji, co wymaga zastosowania magistrali danych CAN.
Termin Controller Area Network (CAN) odnosi się do systemu magistrali szeregowej opracowanego dla potrzeb motoryzacji. Magistrala CAN zapewnia cyfrową wymianę danych pomiędzy czujnikami, elementami wykonawczymi i jednostkami sterującymi, dzięki czemu kilka jednostek sterujących może przetwarzać informacje z czujnika i odpowiednio sterować elementami wykonawczymi.
Oprócz krótkich tras kablowych szczególną zaletą magistrali CAN jest to, że w przypadku awarii jednego komponentu reszta systemu nadal działa, co znacznie zmniejsza ryzyko całkowitej awarii.
Coraz więcej znanych systemów elektrycznych jest sterowanych poprzez magistralę CAN, co poprawia bezpieczeństwo i komfort jazdy. Przykładem może być bezprądowy przełącznik świateł w Leonie. Wystarczy wybrać rodzaj oświetlenia, a sterownik dostarcza lampom niezbędną moc operacyjną. Dzięki temu działają takie funkcje jak np. funkcja Coming Home.
Ze względu na różną częstotliwość powtarzania sygnałów i wynikającą z tego ilość danych, systemy magistrali CAN dzielą się na trzy kategorie: 1) Magistrala CAN Drive przekazuje między innymi sygnały z jednostki sterującej silnikiem, kontroli skrzyni biegów oraz jednostki ABS/ESP. 2) Magistrala CAN Comfort ma kluczowe znaczenie dla sterowania klimatem. 3) Szyna CAN Infotainment odpowiada za sygnały z radia samochodowego z regulacją głośności zależną od prędkości.