Silnik spalinowy pracuje jak każdy silnik w pewnym zakresie prędkości obrotowych, który jest ograniczony prędkością obrotową biegu jałowego i prędkością maksymalną (zakres obrotów). Niezbędne przekształcenie musi być przeprowadzone przez skrzynię biegów, ponieważ maksymalna wydajność i maksymalny moment obrotowy są optymalnie dostępne tylko w części zakresu obrotów.
Dlatego też dominującym rozwiązaniem są samochody z ręczną skrzynią biegów o pięciu lub sześciu przełożeniach. Pięciobiegowa skrzynia biegów oferuje pięć różnych przełożeń dla przeniesienia momentu obrotowego silnika, zawsze proporcjonalnego do prędkości obrotowej silnika i zapotrzebowania na moc uciągu samochodu.
Podczas transmisji etap przełączania musi być przerwany dla każdej zmiany poprzez naciśnięcie sprzęgła trakcji między silnikiem a układem napędowym. Sześciobiegowa skrzynia biegów oferuje drobniejszą gradację i umożliwia sportowy styl jazdy.