Rozpórki MacPhersona odnoszą się do szczególnej formy niezależnego zawieszenia na przedniej osi samochodu.
Rozpórka McPhersona przejmuje zadania drążka kierowniczego i służy jednocześnie do zawieszenia i tłumienia drgań. Zaletą tego systemu jest po pierwsze oszczędność miejsca i masy, a po drugie duży skok sprężyny. Połączenie wahacza z ramą pomocniczą realizowane jest za pomocą dwóch łożysk gumowo-metalowych. Poprzez funkcjonalny podział na siły wzdłużne (łożysko przednie) i siły poprzeczne (łożysko tylne) możliwe jest osiągnięcie optymalnego poziomu zwinności, bezpieczeństwa jazdy i komfortu bez ich wzajemnego zakłócania się.
W praktyce taka konstrukcja osi jest zauważalna ze względu na komfortową jazdę i wysoki stopień bezpieczeństwa jazdy.
Dla swojej obecnej gamy samochodów SEAT zaprojektował zawieszenia z rozpórkami MacPhersona na przedniej osi..