Układ hamulcowy samochodu odgrywa kluczową rolę w jego ogólnym bezpieczeństwie: im skuteczniejsze hamulce, tym krótsza droga hamowania. Wielkość hamulców musi być dopasowana do mocy silnika samochodu, jego masy i teoretycznej prędkości maksymalnej. Ze względów bezpieczeństwa nowoczesne samochody są wyposażone w dwa obwody hamulcowe obsługujące ukośne koła na dwóch osiach.
Niektóre modele zapewniają wystarczającą siłę hamowania dzięki połączeniu hamulców tarczowych na przednich kołach i hamulców bębnowych na tylnych. W modelach o większej mocy i średniej wielkości stosuje się zazwyczaj mocniejsze, wewnętrznie wentylowane tarcze z przodu, a także montuje się hamulce tarczowe z tyłu.
Obecnie minimalna standardowa specyfikacja układów hamulcowych pojazdów obejmuje: Układ przeciwblokujący (ABS), serwo hamulcowe, elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD) oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC).