W warunkach hamowania awaryjnego lub na śliskiej nawierzchni układ ABS zapobiega blokowaniu kół i utrzymuje zdolność kierowania pojazdem. Zablokowane koła nie przenoszą obciążeń związanych z pokonywaniem zakrętów, a samochód nie reaguje na polecenia kierownicy. Aby temu zapobiec, jednostka sterująca ABS monitoruje prędkość obrotową wszystkich kół samochodu za pomocą czujników prędkości kół. Jeśli jedno z kół jest narażone na zablokowanie, zawór elektromagnetyczny w jednostce sterującej ABS zmniejsza ciśnienie w układzie hamulcowym danego koła do momentu jego ponownego swobodnego obrotu. Następnie ciśnienie ponownie wzrasta do granicy blokady. Samochód pozostaje stabilny, a kierowca może swobodnie kierować pojazdem. W nowoczesnych systemach ABS, takich jak te stosowane w modelu SEAT-a, proces ten odbywa się kilka razy na sekundę. Kierowca odczuwa działanie ABS jako lekkie wibracje pedału hamulca. W zakresie kontroli ABS samochodem można z łatwością kierować pojazdem, aby omijać przeszkody i zapobiegać kolizjom, nawet podczas gwałtownego hamowania.